24 uur in Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marijke - WaarBenJij.nu 24 uur in Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marijke - WaarBenJij.nu

24 uur in Jodhpur

Blijf op de hoogte en volg Marijke

14 Oktober 2013 | India, Jodhpur

Lieve allemaal,

Op velen verzoek een nieuwe update uit India! Ik ben inmiddels weer helemaal beter (het duurde gelukkig maar een dag) en aardig gewend aan de cultuur. Op school gaat het nog steeds leuk, en met de vrijwilligers doen we veel leuke dingen. Dit weekend zijn we naar Jodhpur, een stad 5 uur treinen vanaf Jaipur, geweest. Hieronder een mijn reisdagboek over het weekend. (Ik wou de stukjes eigenlijk kort houden om het leesbaar te houden, maar we hebben dit weekend gewoon te veel gedaan... sorry! ;))


12 oktober, trein van Jaipur naar Jodhpur

Treinervaringen:
* op het station stinkt het overal naar pis en varkensstal
* de trein toetert alsof ie een riksja is (hoewel hij toch het alleenrecht op het spoor heeft. denk ik.)
* de coupe heeft iets militairs met zn hangende ventilatoren
* mijn eerste hurktoilet is een feit :P
* Indiase meiden oefenen graag hun Engels met westerlingen en maken nog liever een heleboel foto's met ze

(plus: zullen we afspreken nooit meer over de NS te klagen? ;))


13 oktober, terugweg per bus

(eens zien hoe ik dit schrijvend overleef...)
Een ding dat ik hier duidelijk geleerd heb is dat het zeker de moeite waard is kleinere stadjes te bezoeken. Jodhpur was zo'n verademing in vergelijking met Jaipur! Veel lieflijker, kleiner (denk ik... in elk geval het centrum), rustiger en groener. Vanaf het dakterras van ons hotel hadden we een prachtig uitzicht op de enorme rots met het fort erop en over de indigoblauwe huizen.

We kwamen aan rond 12 uur en na onze spullen te hebben gedumpt gingen we op zoek naar een tentje om 'snel' wat te eten. Het duurde allemaal iets langer dan gepland, maar we zaten goed. Ik was echt helemaal blij. :P De plaats voelde zoveel beter en ik had ineens echt een vakantiegevoel!

Na de lunch gingen we naar het fort. Dat was erg indrukwekkend, zo groot, imposant en verfijnd als het was. Vanaf het ford hadden we ook een heel mooi uitzicht over de stad. Na het fort gingen we naar de Mandor tuin (met zn zessen in een 1 riksja was hier een stuk lastiger te regelen dan in Jaipur). Ik weet nog steeds niet wat we hier nou precies gezien hebben, het waren in elk geval een soort tempelachtige gebouwen (7 stuks) die me qua architectuur deden denken aan de foto's van opa uit Nederlands Indie. Toen we terug gingen was het inmiddels al donker en zijn we vlak bij ons hotel in een fancy backpackers restaurant gaan eten (helaas geen vlees, maar wel kaas... Kaaaas..! :9 ;)).

Toen we van plan waren te douchen en te gaan slapen zijn we uiteindelijk nog op een of ander festival/feest beland. Vanaf het dakterras hoorden we muziek over de hele stad en een jongen van het hotel wou ons er wel heen brengen. Wat het nou precies was ben ik nog niet achter, maar het was iets van een feest na 9 dagen vasten. Er werd gedanst met stokjes (wij mochten ook meedoen, maar het zag er simpeler uit dan het was) en na het dansen kregen we een vreemd toetjesachtig hapje (een melkachtige substantie met vruchtjes erin... smaakte best goed). Daarna gingen we weer naar het hotel en na een koude douche in een ranzige badkamer heb ik prima geslapen. :)

Vanmorgen wakker geworden met het zingende geluid van een moskee (denk ik?) en meehuilende honden. Om half 8 ontbeten bij het restaurant van gisteren en vervolgens op zoek naar een riksja die ons naar het paleis wilde brengen. Het was weer even lastig zoeken, maar uiteindelijk vonden we er eentje die ons heen en terug zou brengen. Halverwege vroegen we ons af of hij nog steed zo blij met ons zou zijn, want met 7 mensen in zn riksja kwamen we stapvoets de berg op... Maar ook de terugweg ging ontzettend traag, dus het lag in elk geval niet helemaal aan ons... :P

Het paleis was wel mooi, maar verder niet heel bijzonder. Vooral veel koninklijke import cadeautjes als allerlei servies, klokken, vazen en foto's van vliegtuigen (waaronder KLM :)). Terug in de stad hadden we nog even de tijd om over de bazaar te gaan voor onze bus om 1 uur alweer richting Jaipur zou gaan. Ik heb mn afding-vaardigheden weer even geoefend op een sjaal (nog niet geheel tevreden, maar het is een mooie, goeie sjaal voor ong. 2 euro (van 3) dus ik mag niet klagen).

En nu zitten we in de bus terug en zitten de mensen om mij heen een heel irritant spelletje van laatste letter, eerste letter te doen. Ik ga maar even slapen. ;)

  • 14 Oktober 2013 - 15:10

    Anne Zondag:

    Jaaa, HEEL vervelend hoor, die LANGE lappen tekst! ;)
    Leuk om je update te lezen! Gek idee hoor, dat je daar in zo'n andere cultuur leeft dan wij hier....


    Liefs!

  • 14 Oktober 2013 - 19:09

    Joop :

    Haha fantastisch zo'n reisverslag,het lijkt wel of ik er zelf ben.
    Volgens mij heb je het helemaal naar je zin dus dat is mooi.
    Ik wacht op dr nieuwe verslagen.top om te lezen.
    See you :P

  • 14 Oktober 2013 - 20:19

    Rene:

    Super leuk verslag we wachten op de volgende

  • 14 Oktober 2013 - 20:35

    Rianne:

    Die blauwe huizen... wauw!! En dat feest ziet dr ook leuk uit!! ;)

  • 15 Oktober 2013 - 12:01

    Robert Tuytel :

    Lekker kan kaas dan zijn he! Mooi verhaal! :)

  • 15 Oktober 2013 - 19:34

    Wendy:

    Waaaaat?! Marijke, lees ik nu goed dat je een NIEUW kledingstuk heb gekocht?! Durf je wel nu je zo ver weg zit? ;)

  • 15 Oktober 2013 - 23:25

    Lysanne:

    Heeej Marijke ,.

    Anne vertelde over jou, dat je nu lekker ver weg zit en ik vroeg mij af via welke organisatie je daarzo zit :)

    enne have fun!

    Liefs Lysanne (huisgenootje Anne)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jodhpur

Nepal en India

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2014

Veiling voor straatkinderen

14 Januari 2014

Bijna thuis!

10 Januari 2014

Toch nog wat vrijwilligen...

02 Januari 2014

Buddha's wiegje

20 December 2013

On top of the world!
Marijke

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 10455

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 16 Januari 2014

Nepal en India

Landen bezocht: