On top of the world! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Marijke - WaarBenJij.nu On top of the world! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Marijke - WaarBenJij.nu

On top of the world!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

20 December 2013 | Nepal, Pokhara

Hee allemaal!

Terug van een vermoeiende maar super mooie trek in het Annapurna gebergte ben ik lekker aan het uitrusten in Pokhara. Twaalf dagen lang heb ik samen met Jo en Jojo, mijn Duitse reisgenoten, door de bergen getrokken. Eerst naar het Annapurna base camp (4130 m) en op de terugweg het rondje Poon Hill (de bejaarden trek :P) meegepakt. Onderweg ontzettend veel gezien, van tropische oerwouden tot alleen maar rots en sneeuw, warmwaterbronnen, zwart gele beertjes (?), schattige Nepalese kindjes en heel veel traptreden. Tijdens het lopen ook heel veel gedagdroomd (ik kan me voorstellen dat dit een goede therapie is ;)), echt, zowat mn hele leven is vanzelf voorbij gekomen! :P Volgens mij kan ik er nog uren over vertellen, maar laat ik het eerst maar bij een dagboekstukje houden. ;)

vrijdag 13 december, dag 6 ABC trek
Muchhapuchhre base camp (3700 m) via Annapurna base camp (4130 m) naar Himalaya (2900 m)

En onze bestemming is betreikt! :D Vanmorgen vroeg om 5 uur opgestaan en in de verse sneeuw, bewapend met hoofdlampen (en zonder backpacks, jeej!) op weg naar Annapurna base camp. De kou viel mee, ook al hoorden we verhalen over min 20. In het donker lopen tussen de bergen, met besneeuwde bergtoppen die de eerste zonnestralen vangen, maar boven je nog steeds een sterrenhemel, was magisch. De stilte, de kou, de grootsheid van de bergen... En dan de gloeiende oranje kleur die de sneeuw krijgt als de zon verder op komt. Op de foto's lijken de bergtoppen in brand te staan.

Al een uur van te voren kwam ABC in zicht als klein lichtpuntje in de verte. Het laatste stuk lopen was het meest vlakke van de hele tocht. En we hebben het gehaald! Het uitzicht was prachtig, 360 graden om ons heen de beroemde bergtoppen. Ongelofelijk te bedenken dat die nog eens 4 km hoger zijn dan waar wij staan. We waren nog geen 20 minuten boven of de wolken kwamen met flinke snelheid aan, en vulden de 'vallei'. We waren echt net op tijd, want al snel verdwenen de bergen uit het zicht. Met de komst van de zon veranderden de wolken wel constant, waren de bergen soms weer zichtbaar, of kwam de weg weer even vrij. Maar zo helder als het net na aankomst was werd het niet meer. Dan maar naar binnen voor een lekker pannenkoekenontbijt. :) Daarna weer terug naar MBC om onze spullen te pakken en de afdaling te beginnen.

Techniek om af te dalen (op lichte helling): zak lichtje door je knien en laat de zwaartekracht zn werk doen (zorg dat je benen onder je blijven), terwijl je zigzaggend over het paadje gaat. Alsof je skiet. (met wandelstokken is het net echt! ;))

Op de terugweg was het net of het in de rest van de wereld ook opeens winter was geworden. Overal sneeuw, tot het punt waar we nu zijn (Himalaya). De terugweg ziet er zo ineens heel anders uit dan de heenweg. Ook al ligt hier nog sneeuw, de temperatuur is beter. Maar het regent nu en er is geen licht omdat de zon niet heeft geschenen vandaag (solar system).

woensdag 18 december, dag 11, Poon Hill trek
Ghorepani, Poon Hill (3190 m) naar Hille (1460 m)

Bijna het einde en helaas geen yaks gespot... :( Wel genoeg buffels... en buffel drollen zijn echt enorm. Als dat van een koe een vlaai is, is dit echt een bruidstaart!

(...)

• 20 December 2013 - 07:42

Marende:

Haha! Je blijft in taarten denken he!! Maar geweldig zeg, wat heb je weer wat beleeft!!! Wat moet je vaak kíppevel-momenten hebben gehad, en dan niet alleen van de kou!! Ik hoop dat je veel foto's heb gemaakt want dat willen wij ook wel eens zien!
    Bedankt voor het leuke kaartje uit Darjeeling! En ja hoor, we komen op de thee als je terug bent om alle verhalen van jou te horen, lijkt me leuk!!

Groetjes van hier, het lijkt soms wel voorjaar, niet koud, de vogeltjes zingen buiten maar binnen is alles in kerstsfeer, ook gezellig!! Voor jou fijne kerstdagen alvast, ben benieuwd hoe je die gaat vieren! :)

Marende (+ Harm, Thijs & Marline)

• 20 December 2013 - 07:50

Jeanne:

Ehhh Marijke, wat een super ervaring weer!! Leuk verhaal en foto's!
    Geniet nog van de laatste maand!!

• 20 December 2013 - 10:42

Anneke:

Wauw, just wauw!
    Ik wil ook zulke therapie ;)

Liefs uit Barnie!

• 20 December 2013 - 12:26

Rene.:

Wat super mooie foto's .
    Zo te zien heb jij wel eeen witte kerst.
    Wat veel uitersten in dat land wat het weer betreft.
    Bedankt voor je kaartje p kerst en nieuwjaar.
    Gr rene joke tim en jesse

• 20 December 2013 - 18:32

Harma Huiting:

wauw Marijke, wat heb je weer een verhaal geschreven, prachtig,
    de tijd gaat je vast veel te snel, nog maar een maand en dan kom je weer terug in ons klein kikkerlandje,
    maar tot die tijd, veel plezier nog, heb een mooie kerst en een heeeeel goed begin van 2014....................

Harma en Gerben

• 20 December 2013 - 21:55

Joop:

Ik wil ook !!!!

• 24 December 2013 - 22:51

Oom Peter:

Indrukwekkend allemaal, Marijke.
    Zeg, die ene foto uit Delhi Belly. Ben jij dat in de biechtstoel om te zeggen dat je nooit meer je roepnaam, maar je officiële naam op de ticket zult zetten?